fredag 22. mars 2013

Himmelske kanelboller




Hei på dere!
de seneste dagene har jeg spendert mye tid på kjøkkenet 
da jeg vart litt oppi gjærbakst temat,
her kommer noen knall gode kanelbullar ( mitt svenska arv.)
jeg har gjort mange mange kanelboller i mitt liv, og disse idag, blev nok de beste noensinne!
Enjoy!


 "Kanelbullar"

Kanelbullar / Lemon curd boller
ca 40 stk. ovn: 250 C. (midten) ca 5-10 min,

850 g hvetemel.
150 g smør
5 dl melk ( gjerne H-melk)
50 g gjær. ( jeg bruker 25/25 blå og rød fersk gjær.
1 dl sukker
1/2 ss salt.
2 ts kardemomme.

Fyll:

ca 60-70 g smør
1 dl sukker
mandelmasse / "kransekakemasse"-den blir best!!!
litt kanel.

alt 2 : Lemon curd fyll, se tidligere blogg:


1-) smelt smør og tilsett melk. ( til 37,5/38 C) 
2-) smuldre ned gjær i en mikser bolle.
3-) bland sammen de tørre ingrediensene i en annen bolle ( spar litt mel til utbaking)
4-) ha i smøret og melken over i mikser bollen og gjæret. sånn at alt blandes fint!.
5-) tilsett mel blandingen i mikserbollen.  mikse dette godt.
6-) arbeide deigen godt, og la heve under kjøkken håndklæ. (gjerne der det er litt varmt ) i 40 minutter ( minst!!)
7-) arbeide litt med deigen for du former den, og tar på fyllet...
mer bilder kommer snart på dette trinn.... og hvordan jeg former mine kanelsnurrer.

husk at de må heve seg i 40 minutter på bake bretter før du pensler de med egg.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar